الف) بنیان های مفهومی و مبانی نظری
1. مهمترین مفاهیم کلان اجتماعی و شبکۀ ارتباطی آن در قرآن (امت، مدینه، قریه، ملک، عمران...)
2. ماهیت و چیستی امت/تمدن در قرآن (رویکرد تمدنی)
3. مولفهها و شاخصهای امت/تمدن در قرآن (رویکرد تمدنی)
4. عوامل و عناصر نظم تمدنی در قرآن (معروف، تقوی، ایمان، عمل صالح، ...)
5. مبانی هستیشناختی، انسانشناختی، و ارزششناختی امت ـ تمدن در قرآن
6. نسبت توحید و تمدن در قرآن
ب) روششناسی فهم و تفسیر تمدنی قرآن
1. روششناسی فهم کلانپدیدههای اجتماعی در قرآن
2. روششناسی مطالعات چندبعدی/چندرشتهای/ و چندساحتی در قرآن
3. روششناسی دیالکتیک نظر وعمل قرآن
4. تشابه و تمایز روششناسی تفسیر موضوعی با تفسیر تمدنی
5. جایگاه روایات در تفسیر تمدنی قرآن کریم
6. جایگاه عقل در تفسیر تمدنی قرآن کریم
7. گونههای تفسیر قرآن به قرآن و کاربرد هر یک در تفسیر تمدنی از قرآن کریم
8. روششناسی فهم تمدنی تفاسیر اجتماعی (اعم از شیعه و سنی)
9. روششناسی جریانهای تمدنی اسلامی (جریان مقاومت، جریان چپ اسلامی، جریان اخوان، جریان سنتگرا، جریان اسلام سیاسی، جریان قرآنیون)
10. روششناسی قرآنی تمدنپژوهان و نواندیشان مسلمان: منی ابوالفضل، مالک بن نبی، جابر العلوانی، فضل الرحمان مالک ...)
11. سهم علوم مدرن (علوم انسانی و یا علوم پایه) در فهم و تفسیر تمدنی قرآن
12. خلاءها و آسیبهای روششناسی جهان اسلام در فهم تمدنی قرآن
ج) مسئلههای تمدنی امت اسلامی (امکان و فرایند ساخت)
1. قرآن و تنوع مسلمانان (تنوع قومی، زبانی، دینی و مذهبی)
2. قرآن و عدالت در سطح تمدن اسلامی
3. قرآن و فضیلتهای جامعۀ تمدنی در جهان اسلام
4. قرآن و نظم تمدنی جهان اسلام
5. قرآن و همزیستی/صلح تمدنی
6. قرآن و مقاومت در سطح جهانی و تمدنی
7. قرآن و دولت تمدنی
8. قرآن و علوم تمدنی مسلمانان
9. قرآن و خانوادۀ تمدنی
10. قرآن و فرهنگ معاصر جهانی (توجه به فرهنگ دیجیتال)
11. قرآن و فرایند صیرورت و صورتبندی تمدن (رویکرد اقتدارگرا یا رویکرد فرهنگگرا)
12. قرآن و چالشهای معاصر تمدنی مسلمانان
نخستین همایش بین المللی «امت ـ تمدن در قرآن» بر سه محور «مبانی و مفاهیم تمدنی در قرآن»، «روششناسیِ فهم تمدنی قرآن»، و «مسائل تمدنی جهان اسلام» تمرکز خواهد داشت. در این همایش محققان و پژوهشگران مسلمان در کشورهای مختلف اسلامی در باره مصالح و منافع کلان دنیای اسلام گفتگوهای قرآنی خواهند داشت. این گفتگوها فرصتی را فراهم خواهد کرد تا نخبگان تمدنی همدلانه در بارۀ اکنون و آینده امت اسلام به گفتگو بنشینند تا شاید از رهگذر خوانش تمدنی از قرآن، چشماندازی متفاوت برای آیندۀ امت اسلام ترسیم شده و راهی موثر و منسجم برای صلح، همزیستی، و ایستادگی مسلمانان تعیین گردد.